Pisaliśmy już o wizualizacjach, czyli grafikach które mają przekonać klienta do zakupu towaru o unikalnym wyglądzie, często personalizowane jego własnym wzorem, logotypem czy pokazane w jego mieszkaniu, firmie czy na jego przedmiocie. Warto chronić takie wizualizacje, by nie stanowiły one również narzędzi dla konkurencji. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest oznakowanie ich państwa logotypem czy adresem strony www. Pozwala to nie tylko zniechęcić konkurencję do nieuczciwych zagrań, ale i przywiązać klienta do sobie, przypominając mu dyskretnie, od kogo tę wizualizację otrzymał.
Czym jest znak wodny
Znaki wodne to tekst lub grafika naniesione tak, by ich usunięcie nie było możliwe lub było trudne i łączyła się z jakąś stratą np. jakości czy powierzchni wizualizacji. Określenie znak wodny to pewien skrót myślowy, oznaczający grafikę pół przeźroczystą, przenikająca a nie tylko zasłaniającą chroniony wzór. Ale tak na prawdę może to być wzór w pełni nasycony, kolorowy - to zależy od Państwa i od koncepcji graficznej otoczenia, w jakim te chronione znakami wodnymi zdjęcia/grafiki będą używane.
Gdzie umieścić znak wodny na zdjęciu
Ważnym aspektem do dyskusji przed wprowadzeniem znaków wodnych jest ich umiejscowienie. W przypadkach typowych, logo znajduje się w prawym dolnym rogu, zajmuje niewiele miejsca i nie rzuca się w oczy. Niestety - takie logo da się wyciąć kadrując obrazek. Traci się wtedy część wizualizacji, ale dla konkurencji może to być spore ułatwienie. Na drugim biegunie jest znak umieszczony na środku zdjęcia - jego się usunąć nie da, ale niestety w sposób znaczny utrudni oglądanie i pozytywny odbiór wizualizacji. To wszystko zależy od zastosowania - jeśli znak wodny ma chronić unikalny wzór państwa autorstwa, jak w banku wzorów Wzoroffnia, to wtedy logo na środku jest koniecznością, jeśli zaś dotyczy to wizualizacji czy zdjęcia katalogowego na stronie - to znak wodny spokojnie może być umieszczony w dowolnym rogu.